In Rijssen-Holten groei je met hoofd, hart en handen.
Talentvolle jongeren vertellen met trots waarom zij wonen en/of werken in onze gemeente. Maak kennis met ‘onze’ talenten.
Naam: Gijs ten Brinke
Woonplaats: Rijssen
Bedrijf: Solar2Cycle– gevestigd in Rijssen
Functie: eigenaar
Leeftijd: 23 jaar
Over het bedrijf
Gijs was nog bezig met zijn studie Entrepreneurship en Management aan Hogeschool Saxion in Deventer toen hij zijn bedrijf oprichtte. Wat begon met een project op school is uitgegroeid tot een innovatief bedrijf. Solar2Cycle houdt zich bezig met het recyclen van zonnepanelen.
Net zoals de batterij van een mobiel telefoon verouderen en degraderen zonnepanelen langzaam. De meeste zonnepanelen hebben na 20 levensjaren nog maar 80% efficiëntie. Het moeten vervangen van zonnepanelen is dus onvermijdelijk. In 2000 zijn de zonnepanelen in groten getale op de markt gekomen. Een kort rekensommetje geeft aan dat er sinds 2020 veel afgedankte panelen zijn. Gijs zag van dichtbij gebeuren dat er nog geen innovatieve oplossingen waren voor het recyclen van zonnepanelen. Ze worden ingeleverd bij een milieustraat waarna het terechtkomt bij afvalverwerkers die de panelen niet hoogwaardig kunnen recyclen. ‘Dat moet toch anders kunnen’ dacht hij. En zo ontstond het idee voor Solar2Cycle.
Het studieproject bleek een gat in de markt te zijn en zo is in 2022 Solar2Cycle officieel ontstaan. Solar2Cycle zet zich in voor circulariteit in deze wereld en vindt dat er in de maatschappij beter gekeken moet worden naar de neergang van de duurzame producten. Met zijn bedrijf wil Gijs een nieuwe norm zetten in circulariteit door niet-afbreekbare producten te recyclen om vervolgens de grondstoffen een nieuwe kans in de maatschappij te geven.
Maar waarom zonnepanelen?
Zonnepanelen zijn een mooie en duurzame optie om stroom op te wekken. Maar de zonnepanelen zelf hebben nog geen duurzame levensloop. En dat kan anders en beter, vindt Gijs. Samen met de Universiteit Twente in Enschede en de Technische Universiteit Eindhoven is Solar2Cylce bezig om machines te ontwikkelen om elk onderdeel van een zonnepaneel te recyclen, om de materialen vervolgens op zo’n wijze te ontbinden uit de panelen dat ze klaar zijn voor hergebruik in diverse industrieën en markten.
Dit hele recycling proces is uniek. Het staat nog in de kinderschoenen en het is elke keer pionieren. Dit is super interessant, maar ook complex omdat de EU heeft strikte voorwaarden opgesteld waaraan het proces moet voldoen. Dat maakt het ook wel weer extra uitdagend vindt Gijs. “Niet alle zonnepanelen zijn uit dezelfde grondstoffen opgebouwd waardoor het recycleproces ook elke keer anders verloopt. Om een voorbeeld te noemen, een zonnepaneel uit China is geproduceerd onder andere productie-eisen dan bijvoorbeeld een paneel van een Europese leverancier. De samenstelling van de grondstoffen is hierdoor elke keer anders. Wij zijn continue bezig om de processen te verbeteren om zo de grondstoffen zuiverder uit de zonnepanelen te halen.”
Het succes?
“De markt waar wij ons in begeven is vrij uniek. 2026 wordt voor ons een jaar waarin we hopen op enkele doorbraken qua technologische ontwikkelen. We zetten alles op alles om dit te kunnen bereiken. Als we onze doelen dit jaar behalen, dan zijn we een van de eerste partijen die zonnepanelen op zo’n manier kunnen ontmantelen zodat er geen restmateriaal over blijft wat niet meer hergebruikt kan worden. We ontmantelen ze zo dat er zuivere bouwstoffen uit komen die hergebruikt kunnen worden. Hiermee leveren wij onze bijdrage aan een duurzamere wereld,” zegt Gijs.
Over Gijs.
Gijs is opgegroeid in Rijssen en heeft het ondernemerschap vanuit huis meegekregen. Na zijn studie aan het ROC Twente gaat hij door naar Saxion waar hij Entrepreneurship en Management studeerde in Deventer. Omdat er vanuit Rijssen een goede treinverbinding is naar Deventer is er geen noodzaak om Rijssen te verlaten voor zijn studie. “En ik had hier mijn vrienden, sport en een leuke bijbanen bij Ten Brinke Recycling, Reginox en Hans Voortman dus ik vond het wel prima zo”, vult hij lachend aan.
Dat het ondernemerschap in Gijs zijn bloed zit, blijkt wel uit het feit dat de basis voor zijn bedrijf al werd gelegd tijdens zijn studietijd. “Het project was al in korte tijd een succes, pas na een goed gesprek met zijn schoolmentor mocht ik ook mijn afstudeeropdracht voor Solar2Cycle uitvoeren. Gelukkig maar, want hiermee kon ik een verdiepingsslag maken in het hele recycling proces”, vult Gijs aan.
Wat vind je leuk aan je werk?
“We houden ons bezig met iets innovatiefs. Ik heb veel contacten met uiteenlopende partijen. Er wordt veel research gedaan door het hele team. Dat alles maakt het werk erg afwisselend, boeiend en soms ook uitdagend. Ook de samenwerking met de engineeringstudenten van beide universiteiten geeft een extra dimensie aan het werk. Ik leer elke dag weer bij en vindt het mooi om te zien hoe we als team vooruitgang boeken met ons bedrijf en de innovatie waar we mee bezig zijn.”
Waarom in Rijssen-Holten?
Het ondernemersklimaat in Rijssen-Holten is erg prettig, de onderlinge contacten met andere lokale ondernemers zijn prettig en informeel. Dat heb ik al ervaring tijdens mijn bijbanen en ook nu heb ik die ervaring weer. Vanuit de gemeente is er veel ruimte en medewerking om een bedrijf hier te starten en te hebben. Daarbij is de ligging echt goed, dicht bij de A1 en de Duitse markt is voor ons interessant en ook op korte afstand. De keus om mijn bedrijf hier te vestigingen was dan ook eigenlijk geen keus, maar meer een automatisme.
Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
“Dit jaar is alles bepalend voor de toekomst. Als we onze doelen dit jaar halen, dan zitten we de komende jaren volop in de opdrachten en kunnen we zeker doorgroeien met ons bedrijf.”